Anna Lundberg

Prefekt

Anna Lundberg

Barns bästa som överordnad princip och rättslig praktik : en jämförande undersökning av asylbeslut i norsk och svensk utlänningsförvaltning

• Anna Lundberg

En aktuell fråga är vilken betydelse det skulle ha för barns rättigheter om barnkonventionen gjordes till svensk lag. Norge, som inkorporerade barnkonventionen i nationell lagstiftning 2003, lyfts ofta fram som ett föregångsland av frivilligorganisationer, men effekten av en inkorporering har inte undersökts närmare i någon vetenskaplig studie. Föreliggande artikel behandlar principen om barnets bästa i den norska och svenska utlänningsförvaltningen. Den bygger på en studie av asylbeslut rörande 197 barn och unga som sökte asyl i Norge eller Sverige 2008. Frågan som står i fokus är vilken innebörd idén om barnets bästa har, på papper och i praktik, inom ett område som präglas av en spänning mellan synen på flyktingbarn, barn som sårbara, å ena sidan och av intresset att begränsa invandringen å den andra.

Svenska

Sidor