Anna Lundberg

• Magnus Dahlstedt
  • Anna Lundberg
  • Dimitris Michailakis

Det är viktigt att förstå att rättigheter kan etableras och utvecklas i en viss tid, för att i en annan tid utmanas, urholkas och ersättas av skyldigheter. Olika rättighetskategorier kan få olika tyngd i förhållande till varandra. Ett exempel belyses i detta kapitel, om de mänskliga rättigheternas framväxt i ett internationellt sammanhang. Bland annat behandlar kapitlet hur det kommer sig att ekonomiska och sociala rättigheter har fått en svagare ställning än politiska och medborgerliga rättigheter rent juridiskt. Skillnaden i juridisk tyngd mellan olika rättighetskategorier har på olika sätt betydelse för hur rättigheter institutionaliseras, och i förlängningen även för hur de används i det sociala arbetet och dess vardagliga praktik. Det är till exempel svårare att driva frågor i rättsliga processer som inte har en tydlig juridisk tyngd att falla tillbaka på.

• Rättssociologiska institutionen
  • LU profilområde: Mänskliga rättigheter

2023-10-01

Sidor