Åttonde gången kandidater muckar från kriminologiprogrammet

klassfoto på kriminologiprogrammet vid avslutningsceremonin 2019

Under eftermiddagen den 5 juni avfirades ceremoniellt den åttonde årgången studenter vid kandidatprogrammet i kriminologi i LUX aula på Helgonavägen i Lund.

Under tre år har studenterna samlat ihop teoretiska kunskaper om banditer och tjuveri (och lite annat) under kurser tillhandahållna av Rättssociologiska institutionen och Sociologiska institutionen. Under åren har studenterna också fått metodologiska färdigheter för att undersöka varför vissa på sin höjd kan tänka sig att dansa lite utan tillstånd, medan andra inte bangar att knyta på sig snusnäsduken och råna godståg.

Genom utbildningen har kandidaterna skaffat sig kompetens i utvärdering, utredning och analys – essentiellt för att bland annat identifiera, formulera och lösa problem – färdigheter som i allt större utsträckning efterfrågas på arbetsmarknaden. Intresset för kriminologi ökar även bland studenter. Inför höstterminen 2019 är kandidatprogrammet i kriminologi det mest sökta inom samhällsvetenskapliga fakulteten.

Helena Klingberg talar under kriminologistudenteras avslutningsceremoni 2019
Helena Klingberg

Möjligtvis ligger ”GW” delvis bakom uppsvinget. Tre talare vid examenshögtiden nämnde den medialt överbegagnade kriminologen Leif GW Persson, som hemsöker kriminologistuderande över hela landet.
– Ingen här kommer att bli Leif GW Persson, vi kommer bli bättre än så, sa klassrepresentanten Helena Klingberg och klargjorde att ingen är mer uttråkad av frågan ”Ska du bli nästa Leif GW Persson?” än de.

Tillställningen avslutades med mingel. Ingen kriminalitet rapporterades trots bubblig dryck, oöverskådliga mängder chips och gangsterjazz av bandet Café Society.