Jobb, jobb, jobb hela veckan

En person med en t-shirt med texten SAMarbete 2024

Vecka 10 gick under temat Arbetsliv vid Rättssociologiska institutionen. Studenter introducerades till den vägledande Karriärportalen, fick besök av en rad professioner med koppling till rättssociologi och kriminologi och hade möjlighet att besöka studentkårens arbetsmarknadsmässa.

Förmiddagen den 5 mars bjöd institutionens studievägledare Anette Salling in till en workshop i karriärlärande med Anna Hjalmers Mattsson, studie- och karriärvägledare vid Institutionen för psykologi och karriärsamordnare vid Samhällsvetenskapliga fakulteten.

– Arbetsmarknaden är ibland lite otydlig så därför har vi gemensamt stöd för er som studerar. Det handlar om hur ni kan tänka kring vad ni lär er och vad ni kan göra efter studierna, sa Anna Hjalmers Mattsson.

Två personer som pratar i skenet av en projektor.
Anna Hjalmers Mattsson och Anette Salling.

På workshoppen fick studenterna beskriva sina kompetenser. Anna Hjalmers Mattsson presenterade den digitala Karriärportalen för samhällsvetarstudenter. Genom portalen kan studenter utforska sina egenskaper och kompetenser, orientera sig på arbetsmarknaden och få tips om strategier för att nå sina yrkesmål.

Besök Karriärportalen för samhällsvetarstudenter

På eftermiddagen samlades studenter i rättssociologi och kriminologi för "Arbetsliv på gång". Ett antal yrkesverksamma delade med sig av erfarenheter sina arbetsplatser och presenterade jobbmöjligheter för dem med en examen i kriminologi eller rättssociologi. Bland annat redogjorde representanter från Polismyndigheten och Statens institutionsstyrelse (SiS) för arbetet inom respektive myndighet.

Tre personer vid ett podium framför en publik.

Patrik Olsson, programkoordinator för kriminologiprogrammet, betonade den breda kompetens som studenterna besitter samt de många möjligheter som öppnar sig efter avslutad utbildning.

Under onsdagen och torsdagen arrangerades Samhällsvetarkåren vid Lunds universitets arbetsmarknadsmässa SAMarbete. Målet med mässan var att sammanföra studenter i samhällsvetenskapliga ämnen med offentliga aktörer som kommunala och statliga bolag och förvaltningar, samt privata företag och organisationer. Mässan riktade sig till studenter på alla nivåer intresserade av att hitta jobb eller praktik på heltid eller deltid.

tre personer tittar på lappar.
Jozephina Hansen, arbetsmarknadskoordinator på Samhällsvetarkåren, Daniela Dolenec, utbildningskoordinator vid Samhällsvetenskapliga fakulteten och Cecilia Axwinge, studievägledare vid Institutionen för strategisk kommunikation.