Ökat intresse för Rättssociologens utbildningar

Ett möte online

Ansökningsstatistiken för höstterminen 2021 visar att grundkursen i rättssociologi på distans har flest sökande av alla landets sociologiutbildningar. Kandidatprogrammet i kriminologi är fortsatt kriminologiutbildningen med högst söktryck.

Antalet sökande till ”Rättssociologi: Grundkurs. Distanskurs” har ökat med närmare 70 procent på två år. Inför höstterminen 2021 sökte 1740 personer kursen, vilket gör den till den mest ansökta utbildningen i Sverige med koppling till sociologi. Enligt Universitets- och högskolerådets antagningsstatistik är det även den enskilda kursen vid Lunds universitets med flest sökande.

Med 4642 sökande är kandidatprogrammet i kriminologi den mest sökta kriminologiutbildningen i landet för tredje året i rad. Programmet samorganiseras av Rättssociologiska institutionen och Sociologiska institutionen och har tredje flest sökande bland Lunds universitets utbildningar.

– Vi ser att söktrycket till kriminologi och rättssociologi generellt sett är högt. När den pågående pandemin dessutom har visat sig vara långvarig så har distanskursernas popularitet också fått ett uppsving. Det känns bra att kunna erbjuda studenter ett digitalt alternativ under rådande omständigheter, säger Peter Bergwall, doktorand i rättssociologi och kursansvarig för Rättssociologi: Grundkurs. Distanskurs.

Totalt sökte 75 448 personer till program och kurser vid Lunds universitet inför höstterminen 2021. Det överträffar det tidigare rekordet från höstterminen 2014, då universitetet fick 73 522 ansökningar.

Mer antagningsstatistik finns på Universitets- och högskolerådets webbplats.