Lund lockar flest kriminologiintresserade studenter

Universitetshuset. Foto: Kennet Ruona

Ansökningsperioden till högskolestudier för höstterminen 2020 slog rekord. Över 400 000 ansökningar lämnades in. Kriminologi är fortsatt ett populärt ämne och kandidatprogrammet vid Lunds universitet har flest sökande för andra året i rad.

Med 4426 sökande inför höstterminen 2020 är kandidatprogrammet i kriminologi den mest ansökta kriminologiutbildningen i landet och den tredje mest populära utbildningen vid Lunds universitet. Universitets- och högskolerådets (UHR) statistik visar att drygt 1200 fler sökte programmet i år jämfört med 2019.

Kriminologiprogrammet samorganiseras av Rättssociologiska institutionen och Sociologiska institutionen och har funnits sedan 2009.
– Kriminologiutbildningen i Lund ger studenten möjlighet att välja fokusområde och uppmuntrar till utlandsstudier och praktik. Det tror jag är en stor anledning till att vi har så många sökande. Sedan kan såklart studentlivet i Lund vara ytterligare en faktor som bidrar till programmets popularitet, säger Isabel Schoultz, koordinator för kriminologiprogrammet.

Även ansökningarna till grundkursen i rättssociologi på distans ökade – 35 procent fler än förra året – och landade på 1458 stycken. Kursen är den näst mest sökta utbildningen med sociologisk anknytning, elva sökande bakom ”Sociologi I” vid Stockholms universitet.

Totalt anmälde över 407 000 personer sig till högskoleutbildningar för höstterminen 2020. Det är det högsta antalet sökande UHR noterat, nästan 50 000 fler än samma period 2019. Myndigheten skriver att ökningen var väntad och ”kan vara en effekt av coronaviruset och den situation som råder i samhället och på arbetsmarknaden.”