Migranter hamnar oftare i skuld

Skatteverket behöver bli bättre på att informera utrikes födda menar doktorand på Rättssociologiska institutionen Davor Vuleta som har intervjuats av DN och Kristianstadsbladet angående rapporten Ekonomisk otrygghet – en deskriptiv analys av migranters överskuldsättning.

Dagens nyheter skriver "Många med skulder hos Kronofogden har låg utbildning, är arbetslösa och har låg inkomst. Invandrare har oftare de här problemen och är överrepresenterade när det gäller betalnings­svårigheter.

På söndag publicerar Krono­fogden rapporten ”Ekonomisk otrygghet – en deskriptiv analys av migranters överskuldsättning” som tagits fram i samarbete med Lunds universitet. Resultaten i rapporten ska användas för att öka kunskapen om varför människor hamnar i skuld och hjälpa Krono­fogden och andra myndigheter att ta fram förebyggande åtgärder.

I rapporten jämförs skuldsättningen hos utrikes födda med skuldsättningen hos personer som är födda i Sverige med två inrikesfödda föräldrar. ­Personer med två utrikes födda föräldrar samt en utrikes- och en inrikesfödd förälder finns också med.

Davor Vuleta, som skrivit rapporten, delar sin tid mellan en anställning hos Kronofogden och forskarstudier på Lunds universitet.

– Det här är första gången som migration tas med i en studie av överskuldsättning, säger han.

I Sverige är 17 procent av befolkningen född i utlandet. Men undersökningen visar att 28 procent av dem som finns i Kronofogdens register är födda utanför Sverige. Utrikes födda är alltså överrepresenterade hos Kronofogden."

Läs hela artikeln Arbetslöshet ofta skuldfälla för invandrare på dn.se

Kristianstadsbladet skriver

Det är svårt med alla juridiska regler och byråkrati. Över 30 procent av de som har skatteskulder hos Kronofogden är utrikes födda. Där måste Skatteverket informera mera”, säger Davor Vuleta.

Läs artikeln Låg inkomst ökar risken för skulder på kristianstadsbladet.se (endast för prenumeranter)