Vill visa juridikstudenter vad rättssociologi kan ge dem

JIA-mässan: Juristernas arbetsmarknadsdag, som hölls den 26 oktober på andra våningen i AF-borgen i Lund, är ett bra tillfälle för representanter från Rättssociologiska institutionen att träffa juriststudenter och prata om hur rättssociologin ger ytterligare en dimension till studierna.

– Att komma ut och träffa studenter, kollegor och andra som har intresse av juridik är alltid lika roligt och stimulerande, säger Anette Salling, studievägledare på Rättssociologiska institutionen. På sådana mässor märks hur nära det rättssociologiska ämnet ligger både juridiken och samhällsvetenskapen.

Vilka var det som var nyfikna?

– Förutom nyfikna studenter var det även en hel del övriga utställare som kom fram och förhörde sig om ämnet, så intresset för ämnet verkar även vara stort bland redan yrkessamma personer. Även våra egna föredetta studenter kom fram och pratade och det är alltid så roligt.

Vad fick ni för frågor?

– Frågorna från studenterna var som alltid mycket varierande. Eftersom en del av studenterna var i början av sina studier, medan andra var i slutet och nära en examen, så skriftade även frågorna mycket. Vissa studenter hade inte hört talas om ämnet och de kom då och frågade om vad ämnet innehöll och hur detta var intressant för just dem. Men det kunde även handla om hur man kan ta ut dubbla examen.

Har du en examen från juristprogrammet kan du med endast två extra terminer få ut en Kandidatexamen med huvudämnet rättssociologi. Har du redan valt rättssociologi inom juristprogrammet så behöver du endast läsa rättssociologi fortsättningskurs och läsa en kandidatkurs i ämnet, så har du en examen.

– Att ha denna kombination av just dessa två examina välkomnas på arbetsmarknaden, det hade en del pålästa studenter uppmärksammat, säger Anette Salling.

Karl Dalstrand är doktor i rättssociologi och universitetslektor på rättssociologen och har även en jur. kand . och han var på plats som representant för forskarna på Rättsociologen.

Vad säger du till studenterna här som undrar vad rättssociologi är för något?

– Det är ett komplement till dina juridikstudier, ytterligare en dimension, så du bättre förstår rättens relation till och roll i samhället, säger Karl Dahlstrand. Jag berättar även att rättssociologi kan ingå i juristexamen som specialkurs och att en kurs i rättssociologi är tingsmeriterande som sidomerit utöver juristexamen.

Anette Saliing, studievägledare på Rättssociologiska institutionen.

Karl Dalstrand, doktor i rättssociologi och universitetslektor på Rättssociologiska institutionen