Besök i Uzbekistan ger djupare förståelse för rättssociologi

Patrik Olsson har, tillsammans med ett antal kollegor från Rättssociologiska institutionen, varit i Uzbekistan inom ett Erasmussamarbete mellan Lunds universitet och University of World Economy and Diplomacy i Uzbekistan.

Personal från Rättssociologiska institutionen besöker Uzbekistan regelbundet inom programmet Erasmus+ International Credit Mobility. University of World Economy and Diplomacy i Uzbekistan skickar i sin tur både lärare och studenter till Lund varje år.

I början av April reste Patrik Olsson tillsammans med Matthias Baier och Rustam Urinboyev till Tashkent i Uzbekistan. Matthias Baier hade kontakt med representanter från Sifo inför arbetet med en enkät om Civilsamhällets rättskultur, som kommer att genomföras i Uzbekistan framöver, och Patrik Olsson gästföreläste för tredjeårs juridikstuderande och samlade även in forskningsrelaterad data för framtida publikationer.

Patrik Olssons föreläsning handlade inledningsvis om hur ämnet rättssociologi ger djupare förståelse för rättens möjligheter och begränsningar. Därefter behandlades rättslig och social kontroll, samt avvikande beteende i det svenska kontra det uzbekiska samhällssystemet. I samband med föreläsningen träffade han juridikstuderande och deras professorer samt andra anställda forskare.

– Vistelsen var mycket givande, säger Patrik Olsson, både ur ett intellektuellt perspektiv och ur ett kontaktnätsperspektiv där nya möjligheter diskuterades för att öka intensiteten i framtida samarbeten mellan länderna och universiteten.

Här skriver University of World Economy and Diplomacy om Patrik Olssons besök.