Staffan Michelson har disputerat

Staffan Michelson försvarade sin avhandling i rättssociologi ”Empowerment and Private Law. Civil Impetus for Sustainable Development” fredag 30 november kl. 13.00 i Pufendorfsalen på Juridicum i Lund.

Avhandlingen redovisar en undersökning av samspelet mellan människor i samhällsliv, näringsliv och rättsprocesser, varigenom författaren kartlagt förutsättningarna för enskilda att aktivera civilrättsliga instrument i syfte att främja en utveckling i linje med normer som återspeglas i FNs hållbarhetsmål enligt Agenda 2030.

Opponent var professor Hanne Petersen från det Juridiske Fakultet vid Københavns Universitet i Danmark.

Betygsnämnd: professor Örjan Edström, Juridiska institutionen, Umeå universitet, professor Bettina Lehmann Kristiansen, Department of Law, Aarhus, Denmark och professor emeritus Per Wickenberg, Rättssociologiska institutionen, Lunds universitet.

Huvudhandledare och ordförande vid disputationen var professor emeritus Håkan Hydén, Rättssociologiska institutionen, Lunds universitet.

Handledare Karl Dahlstrand, Måns Svensson.

Mer information om avhandlingen finns i Lunds universitets forskningsportal.