Marie Leth-Espensen försvarade framgångsrikt sin doktorsavhandling

A woman facing the camera speaking to a man with his back towards the camera.

Fredagen den 9 juni försvarade Marie Leth-Espensen sin avhandling "Animals and the Politics of Suffering: Essays on Law, Care and Interspecies Relations", som undersöker konsekvenserna av olika strategier för att hantera lantbruksdjurs lidande i Danmark.

Ett återkommande tema iMarie Leth-Espensens forskning är de idéer som formar hur vi tänker kring omsorg för andra djur. Hon betonar vikten av att övervinna människocentrerade perspektiv för att erkänna olika djurs etiska och politiska betydelse som världsskapande varelser. Hur vi refererar till djur i språket är en sådan aspekt.

Efter att ha svarat på frågor från opponenten David Redmalm och betygsnämnden följde en paus för opponentens och nämnden överläggande. Betygsnämndens representant från Rättssociologiska institutionen, Jannice Käll, meddelade att de "enhälligt tilldelar Marie en doktorsexamen i rättssociologi. Det är en lysande avhandling och det var inte ett svårt beslut att fatta."

Betygsnämndens ledamot Martina Angela Caretta, också från Lunds universitet, tillade: "Vi är alla överens om att vi ser fram emot mer av detta. Grattis till en fantastisk disputation och en fantastisk avhandling."

A woman in the middle of being celebrated by a group of people.

Läs en längre rapport från disputationen på vår engelska webbplats.