Patrik Olsson om konsekvenserna av knivattacken mot en flicka i Ängelholm

Patrik Olsson
Patrik Olsson är doktor i rättssociologi och har bland annat forskat om barnsrättigheter och gängkriminalitet.

Måndag den 12 juni knivhögg en kvinna i Ängelholm en för henne okänd tioårig flicka. Händelsen är mycket ovanlig. Brottslighet mot barn begås oftast av personer i närmiljön, säger Patrik Olsson, lektor vid Rättssociologiska institutionen, till Sveriges radio P4 Kristianstad. Trots att det är sällsynt att okända personer angriper barn får det omfattande konsekvenser på flera samhällsnivåer.

För offret och dess familj skapar det en enorm skada vad gäller förtroende till samhället och individer som tar lång tid att reparera. På strukturell nivå sänder det ut signaler att det är något väldigt fel på samhället, trots att det är en isolerad händelse. Det skapar en oro både för barnet, dess familj och närmiljön men också nationellt, säger Patrik Olsson till Sveriges radios journalist Linda Evereus.

Hör intervjun med Patrik Olsson på sverigesradio.se.

Patrik Olssons personliga sida.